Dzisiejsze spotkanie z siódmoklasistami zaczęłam od rozmowy o niezależności. Cóż to znaczy być niezależnym?

Burza mózgów wprowadziła nas w pozornie łatwe zagadnienie z dziedziny nauki o języku. Chodzi oczywiście o mowę zależną i niezależną. Pozornie łatwe – bo przecież często przytaczamy czyjeś słowa w opowiadaniu, streszczeniu, rozprawce i w zwykłej, codziennej rozmowie (czy to twarzą w twarz, czy w komunikatorach). Okazuje się jednak, że często uczniowie mylą terminy, zapominając, który z przykładów jest mową zależną, a który niezależną. Mam nadzieję, że dzisiejsza rozmowa o niezależności uruchomiła emocje i każdy już będzie pamiętał, że tego, co niezależne, zmieniać nie można 🙂

Kolejnym etapem spotkania było zadanie:

Wypowiedzi były bardzo ciekawe 🙂 Moment na odrobinę kreatywności, uśmiechu, a nawet wspomnień z korytarza szkolnego 🙂 Następnie poprosiłam uczniów, by opisali tę scenkę:

Po tych ćwiczeniach przyszedł czas na odrobinę teorii. Zamieszczam poniżej całą prezentację w formie zdjęć i PowerPoint do pobrania i wykorzystania:

Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Materiał na YouTube wyjaśniający te zagadnienia:

W kolejnym wpisie zaproponuję linki do ćwiczeń praktycznych przejdź do ćwiczeń 🙂